За първи път изкуствен интелект победи човек на играта Го

Едно от най-големите предизвикателства за изкуствения интелект вече е факт.
Едно от най-големите предизвикателства за изкуствения интелект вече е факт. / БГНЕС

Едно от най-големите предизвикателства за изкуствения интелект вече е факт. За първи път машина победи човек на древната китайска игра Го, която се смята за значително по-сложна от шаха, пише британският в. „Индипендънт“.

Постижението на програмата за изкуствен интелект AlphaGo, която победи европейския шампион по Го Фан Хуей, се сравнява с това на компютъра „Deep Blue“ на IBM, който през 1997 г. побеждава на шах световния шампион Гари Каспаров. Победата на „Deep Blue“ се счита за крайъгълен камък при напредъка на изкуствения интелект над човешкото съзнание.

Въпреки това победата на Го е по-значима заради трудността на играта и безкрайния брой потенциални ходове на играчите. Експерти бяха изненадани от постижението на AlphaGo, което според мнозина можеше да се очаква поне след 10 години.

Програмата е победила Фан Хуей 5:0 по време на среща през октомври, за която обаче чак сега се съобщава в статия на списание „Nature“. Това няма да е последното предизвикателство пред AlphaGo и нейните създатели – през март е насочена нова среща, този път срещу световния шампион Ли Седол от Южна Корея.

Победата от октомври е първият случай, в който компютър побеждава професионален играч на Го в игра с реална дъска, без ограничения или преимущества, за която и да е от двете страни, заяви Демис Хасабис от поделението на „Гугъл“ DeepMind, което отговаря за проектите на компанията в областта на изкуствения интелект. Хасабис също така е участвал в написването на програмата AlphaGo.

„Го е вероятно най-трудната бордова игра, която хората практикуват. Съществуват повече конфигурации на дъската, отколкото са атомите във Вселената. В крайна сметка AlphaGo победи с 5:0“, допълни Хасабис. Той заяви също, че програмата сама открива голяма част от моделите и движенията, от които се нуждае, за да играе.

„Го се смята за връхната точка на изследванията на изкуствения интелект – Светия граал. За нас това беше непреодолимо предизвикателство“, каза още Хасабис.

Програмите за игра на шах работят, като анализират всеки възможен ход на дъската, но това е относително просто, когато има около 20 възможни хода при всеки етап от играта. При Го обаче има около 200 възможни хода при всеки етап, което прави значително по-трудна създаването на програма, която да победи.

“Изследователският процес не е базиран на груба сила, а на нещо близко до (човешкото) въображение. В играта на Го ние се нуждаем от този невероятно сложен интуитивен механизъм, на който ние преди смятахме, че е способен само човешкият мозък“, каза Дейвид Силвър от DeepMind, водещ автор на изследването.

AlphaGo използва две неутрални мрежи, които работят паралелно и си взаимодействат. Първата „мрежа на оценяването“ прави преценка на позициите на черните и бели пулове, с които се играе Го. Втората „мрежа на съобразителността“ избира ходовете си, на базата на продължително изучаване на предишните ходове на човека и програмираните в нея прости ходове.

AlphaGo показва завидни резултати и срещу други програми за игра на Го като печели всички без една от общо 500 игри. /БГНЕС